Å fotografere konserter er utrolig artig, og kan gi både gode bilder og gode opplevelser. De fleste av oss liker en eller annen form for musikk, og det å fotografere noe man elsker kan gi et skikkelig kick. Kanskje ender du opp på scenen i skyggen bak favorittartisten en vakker dag.

NB! Denne artikkelen er under utarbeidelse. Det kommer flere innspill og bilder. Har du noe å tilføye, er det bare å kommentere under eller sende en epost.

Jeg har fotografert konserter siden jeg sneik meg inn på en konsert med James Brown på tidlig 90-tallet. Det var totalforbud mot å fotografere, også for pressefolk. Jeg klarte likevel å fange noen øyeblikk med min analoge Nikon F3. I dag har jeg trolig de eneste bildene fra den historiske konserten fra en mann som har solgt over 50 millioner plater.

Men om det ikke er fotoforbud, har de fleste konserten regler. Skal du fotografere, må du høre hva de er. Kanskje er det det bare lov å ta bilder de tre første låtene, forbud mot blits og slikt. Det enkleste er å komme seg inn på et lokalt band, da er det gjerne ikke så strengt, og bandet er fornøyd med at noen kommer og fotograferer. Men også store festivaler bruker frivillige fotografer, så det er mulig å få fotografert fra skotuppene til de store stjernene.

BESKYTTELSE

Å fotografere live musikk kan gi de tøffeste opplevelsene. Men husk ørepropper!

Å snakke med personen som styrer lys på forhånd kan være en god idé. Som regel kjøres en gjennomgang tidligere på dagen om man vil stikke innom og ta forholdene i betraktning. Ofte vet man ikke hvordan en konsert blir, men musikksjangeren bestemmer ofte hvordan hele iscenesettelsen blir. Og rockeband og andre moderne musikkformer har gjerne en utfordrende lys og røyk-kombinasjon. Det betyr at det skifter raskt mellom motlys og medlys, fargefilter og stemningslys. Det er lett å bomme, så å være skjerpa, kunne sitt kamera godt og skifte innstillinger raskt er viktig. Prater du med bandet kan du kanskje få tilgang til sett-lista, hvilke låter, hvem står på scenen og spesielle opplegg står på den.

På konserter er det sjelden artistene står i ro, de svinger seg rundt, hopper, går og vinker til publikum. Da er en rask lukkertid slik at bildene blir skarpe viktig. Om du da ikke søker den mer kunstneriske og blurry typen bilder da. Men 1/200s må man gjerne ha. Det krever høy iso og en stor blender alt etter lysforholdene. Men typisk kan man komme opp i 3200-6400 ISO. Blender f/2.8-4 er den jeg som regel bruker.

Konsentrasjon. Jeg er sånn at enten går jeg på konsert uten kamera eller med kamera. Går jeg uten er jeg der for å nyte musikken, sosialisere og kanskje holde en drikke i handa. Er jeg på jobb og har med kamera er jeg i en helt annen rolle, da koser jeg meg også, men på en helt annen måte. Da er det viktig å være konsentrert, følge med hva som skjer på scenen, prøve ulike vinkler. Tar bilder ved scenekanten, på scenen, bak i salen. Å følge med og bruke øynene og hodet er det jeg føler er viktigst. Å ikke gi seg, men jakte på flere motiv. Vente og se hva som skjer. Ut i settet begynner artistene å bli svett og leve seg mer inn i musikken.

For en del år siden var det bare noen få fotografer foran scenen, men etter hvert er det blitt flere og flere, spesielt på større festivaler og større konserter. Nå er det gjerne nettaviser, bloggere, egne fotografer fra arrangøren, mobilfotografer og bandets egen fotograf å se i tillegg til tradisjonelle media. Det gjør det mer folksomt og det er greit å være litt fleksibel i forhold til de andre.

  • Bruk en rask lukkertid

    Bruk minst 1/200s om du vil fryse bevegelser. Er artistene mer i ro kan man bruke lengre lukkertid, alt etter hvilket objektiv og hvor stødig man er på hendene.

  • Bruk en stor blenderåpning feks f/2.8

    List Content goes here

  • Bruk høy ISO

    For å klare en rask lukkertid, må ISO opp. Vanskelig å gi generelle råd, for lyset varierer mye, men ikke vær redd for å bruke 3200 eller enda høyere ISO.

  • Ta mange bilder

    På grunn av varierende lysforhold og jakten på gode øyeblikk trengs det normalt å tas en del bilder. Følg med og la kamera gå varmt.

  • Ikke bruk blits

    Blits kan både forstyrre artisten/publikum og ødelegge stemninga, normalt er det best uten.

  • Bruk RAW-format

    Med RAW-format har du mer å hente om bildet ikke er helt rett eksponert. Om det er for mørkt eller for lyst kan man lettere justere for dette uten å tape kvalitet.