Hvorfor har vi komposisjonsregler? Hvilke regler finnes? Må de følges?

Komposisjon av et bilde er viktig, og helt sentralt for at innholdet skal komme til sin rett og fremtre tydelig og med visuell kraft. Regler for hvordan man komponerer et bilde går langt tilbake i tid, til malerkunstens første bilder. Komposisjon må man forholde seg til enten man vil eller ikke – og man kan velge å bryte dem. Men det starter allerede med den ytre ramma, firkanten som bildet skal fylle. Hvorfor er denne ytre ramma et rektangel og ikke en trekant, sirkel eller har en annen form?

Allerede når du tar i kamera for å ta et bilde må du gjøre et valg som påvirker komposisjonen. Skal du holde kameraet som vanlig eller vri det på høykant? Breddeformat er gjerne vanlig på landskapsbilder, høydeformatet på portretter. På engelsk heter formatet landscape og portrait (selv om du ikke nødvendigvis tar bilde av en person).

Man må også velge om man skal ha et kvadratisk eller rektangulært bilde, det finnes kamera som har ulike formater også, det vanlige for speilrefleks er 3:2-format. Om du sammenligner det med et ark, så vil lengste side være 30 cm og korteste 20 cm.

Det er veldig lett å velge breddeformatet. Knappene på de fleste kamera er plassert slik at det er lettest å betjene ved å holde det rett fram. I tillegg er vi vant til å se tv/skjermer på denne måten. Men prøv å huske at det kan endres og at motivet du tar bilder av bestemmer hva som er best.

Dette er en startside for komposisjon i fotografiet. Denne vil bli oppdatert og en innholdsoversikt vil komme, så sving innom senere og se – eller meld deg på nyhetsbrevet og få oppdatering en gang i blant i epostkassa.

Note

Under kommer en oversikt over ulike komposisjonsregler.

Bruk linjer til å lede blikket inn i bildene. Du kan hjelpe seeren av bildet og hjelpe henne gjennom et landskap. Ganske tydelig i bildet til høyre, men det kan også være mer subtilt. Uten hjelpende linjer vil synet flakkee hit og dit og kanskje ikke finne noe av interesse.
Linjer kan være med og gi dybde i bildet, en følelse av at man blir dratt inn i motivet. Let etter gjerder, stolper, veier, stier, fjell, horisonter og andre ting som kan gi ledende linjer.

Vesteraalen_2013-3128 kopier