ISO er en standard for å vise hvor følsom filmen eller sensoren er for lys. Er den mer følsom for lys (høyere iso), trengs mindre lys inn i objektivet for å registrere et bilde.
Iso forklarer jeg mer om litt senere. La oss si at du har bestemt deg for ISO 400, da er det kombinasjonen lukker og blender som bestemmer hvor lyst eller mørkt bildet skal bli. Dersom du setter blenderen til 5.6, er det til slutt justering av lukkertiden som bestemmer hvor mørkt eller lyst bildet blir – har du 1/60s (ett sekstiendedels sekund) slipper du inn mer lys enn om du bruker 1/125s. Lukkertiden må være så rask at du klarer å «fryse» bevegelsen du fotograferer.

Hva er ISO?
Iso er en måte å markere følsomheten til sensoren. Kameraene gir mer kornete bilder når vi øker ISO-verdien, så lavere ISO er som regel mest ønskelig.
Men når det er mørkere der vi fotograferer, må vi øke ISO-verdiene for at sensoren skal registrere motivet.

Moderne kamera er blitt bedre på høy ISO og det er mindre korn på bildene i dag. Om bildet blir for mørkt og du må lysne det i Photoshop, er sjansen for at korn blir synlig større enn om du eksponerer rett. Også funksjoner i Photoshop som gjør bildet skarpere gir mer korn. (Om du tar bildet litt for lyst, og gjør det mørkere i Photoshop blir det mer kontraster i bildet.)
Digitalt støy kan også brukes kreativt, korn i bildene kan bidra til å gi et røft eller romantisk uttrykk.

Auto-ISO
Moderne kamera har mulighet for auto-ISO. Det vil si at kameraet setter opp ISO-verdien når det begynner å bli mørkere. I menyen kan du ofte bestemme hvor høyt opp ISOen skal gå. I mitt gamle kamera, Nikon D300 ble det ganske mye støy over ISO 1600, mens på mitt nye kan jeg fint gå opp til 8000. Lær ditt kamera å kjenne!
Hva gjør jeg? Når jeg er i studio bruker jeg fast lav ISO. Når jeg er ute og rusler og tar bilder i ulikt lys bruker jeg auto-ISO med maks ISO på 6400. Da bruker jeg også blenderstyrt automatikk på kameraet (A – for aperture).

Bildet over er tatt med iso 10000 og er også zoomet inn ganske mye. Det viser at det i dag er blitt mindre og mindre problematisk med høye iso-nivåer. Tidligere kunne man ha store problemer med i det hele tatt å kunne se motivet for bare korn om verdiene var så høye. Jeg husker bilder jeg tok med film på iso 1600 som så ut som rene kornåkere. Så all ære til utviklingen her!

Husk at et undereksponert (mørkt) bilde som må lysnes gir mer støy og korn, et overeksponert (lyst) bilde gir deg større kontrast.