Alle snakker om kreativitet, men hva er det? Er det noe fargerikt og gøy? På denne siden tenkte jeg å la meg inspirere av noen som har skrevet om kreativitet innen fotografi og formidle noe av dette videre.

Mest vil jeg gjøre dette fordi jeg er nysgjerrig på det selv, og fordi det er viktig å komme forbi det tekniske stadiet av fotografering. Fotofaget kan inneholde så mye teknikk, så mye utstyr, så mye informasjon, oppgraderinger, programmer og så videre at man ikke får tid igjen til den kreative delen. Så la oss på denne siden bruke litt energi på dette. Har du innspill, skriv gjerne i kommentarfeltet under.

Lav selvfølelse

For Scott Bourne handler inspirasjon om å ta vekk kunstige begrensninger. Han tenker at disse begrensningene kommer fra selvpålagte begrensninger og at disse er knyttet til lav selvfølelse. Man tenker kanskje at man ikke er god nok, at man bygger bokser rundt seg som sier at man bare faker. Når man åpner opp og stoler på seg selv, kan den kreative prosessen starte. Hvis du gir deg selv en mulighet til å prøve noe annet og samtidig en mulighet til å feile, blir du mer kreativ.

Bourne snakker også om autensitet og ekthet i stedet for originalitet i det du lager. Man tenker kanskje at man skal komme opp med noe helt nytt for å være original. Men fakta er at mye innen kunst har vært gjort før, og at det som er viktig er å gjøre det til sitt. Altså at man prøver ut noe som er nytt for en selv, og så gjør det til sitt eget, med sin egen vri og ekthet. Det bringer kunsten videre.

Til slutt snakker Bourne om valg. Hvilke valg man gjør om å legge følelser, komposisjon, konflikter og slikt i sine bilder, men vel så viktig er valget om eksperimentering.

Så det kan man vel godt være enig i. Slippe seg litt mer løs, ikke være så selvkritisk og gi seg selv lov til å både leke og feile!

Scott Bourne er fotograf og grunnlegger av photofokus.com. Les mer (på engelsk) i SCOTT BOURNE’S ESSAYS ON INSPIRATION, CREATIVITY & VISION IN PHOTOGRAPHY

http://static.animoto.com/files/vision.pdf

http://static.animoto.com/files/vision.pdf

Andre kunstformer

David duChemin  er en annen fotograf som er opptatt av den kreative siden. Han skriver at mange er for mye opptatt av tekniske før den kreative delen vies plass. Også han mener det må være åpent for å prøve noe nytt og gi det plass for å mislykkes. Underveis i en prosess kan man spørre seg «hva hvis jeg», og se hva som skjer hvis man endrer på noe og prøver noe nytt. Det kan feile, det kan bli en suksess, og det viktigste er prosessen – at man prøver.

INSPIRASJON FRA ANDRE: duChemin oppfordrer til å oppsøke andre uttrykksformer enn fotografi, og finne inspirasjon og ideer der. Bruke tid med kreative mennesker utenfor sin egen sirkel kan gi kreativitet.

FÅ IDEER, HA TID: Ideer kommer ikke av seg selv heller, og her oppfordrer fotografen oss til å få ideer fra et bredt spekter. Ideer og tid må til, du kan få dette ved å gjøre helt andre ting, som å skrive et dikt eller få massasje.

KJEDSOMHET: Dette høres fornuftig ut, og det å ha tid der man kjeder seg er viktig. Da kan det oppstå nye tanker. Se på barn som klager over at de ikke har noe å gjøre. Noen minutter senere er de inni leken og skaper fantasier.

GJENNOMFØRING: Det er fint med gode ideer, men ofte stopper de på tankestadiet. Å gjennomføre dem er like viktig som å komme på dem. Ikke alltid er det de samme personene som er gode på å komme på ideer som er flinke på å gjennomføre dem. Så når du har en god idé, ta første steget mot å gjennomføre dem.

KVANTITET GIR KVALITET: Du må gjennom noen dårlige ideer for å komme til noen gode. Å skape mer, å fotografere mer gir større mulighet for å lykkes. Og så lærer man jo gjerne litt underveis.

Les Davids tanker om kreativitet her: http://davidduchemin.com/2013/06/being-more-creative/

Ingen er lik

Harold Davis har skrevet utfyllende om fotografi og kreativitet. Noen av punktene hans oppsummerer jeg her, men se lenken nederst for hele hans tekst om å finne sin kreative sti.

VENT PÅ DET UVENTEDE: Hvis du er forberedt og klar til det uforutsigbare blir fotograferingen mer kreativ og rik enn om du er fastlåst og rigid i måten du ser verden på. Davis mener også at kreativitet kan øves på. Vær også åpen for at selv om du har planlagt et bestemt «fotooppdrag», enten selvpålagt eller profesjonelt, så kan oppdraget endre seg til noe annet og bedre.

INGEN OPPSKRIFT: Det finnes ingen fast oppskrift på kreativitet. Alle ser vi ting på ulike måter og har vår egen kreativitet. Derfor finnes det heller ikke én vei fram som er lik for alle. Men det finnes noen fellesnevnere likevel, og godt er det eller hadde denne artikkelen hos fotoleir.no om kreativitet vært bortkastet.

TEKNIKK: Ingen fotograf kan være ubevisst metode og teknikk. Men som en musiker må vi være mer virtuos enn bare å spille toneskalaen. Ved å mestre teknikk kan vi konsentrere oss om det estetiske i fotograferingen. Det betyr ikke at utstyr ikke er viktig, hvilket objektiv du velger i en situasjon setter sitt preg på bildet – på samme måte som malerens pensel.

ØYNENE SOM SER: Enhver som fotograferer ser gjerne det han vil se. Ser du etter geometri, skygger og linjer når du er et sted eller ser du etter folk, øyeblikk og stemning? Å lære seg å se uten forventninger er en viktig øvelse.

Davis konkluderer med at det å være åpen for overraskelser og gjøre dette til en fordel er en viktig evne og at kreativitet er en nøkkelingrediens som skiller de teknisk flinke bildene fra de virkelig fantastiske bildene.

Harold Davis er fotograf og forfatter og bildene hans er bredt publisert, utstilt og samlet.

Les hele artikkelen her: http://photo.net/column/harolddavis/becoming-a-creative-photographer/