INSPIRASJON: Fotospråk

Jeg var nettopp på et foredrag med Magnum-fotografen Stuart Franklin. En utholdende fotograf som har vært i drift siden 70-tallet. Han snakka om sin lange karriere og viste bilder, fra studenten som står foran en tanks i 1989 i sstudentopprøret i Kina til sine detaljerte landsskaptsfoto tatt i Norge de siste årene. Franklin kom da inn på at det finnes et språk for fotografiet. Det vil si alt som er med å forme en fotograf og gi han de nødvendige verktøyene. Det er lett å lære seg å fotografere, med display og digitale bilder ser man fort hvilke tekniske feil man gjør, og kan rette dette umiddelbart. Det er som med å lære alfabetet og så få en skrivemaskin å skrive på. Kanskje tilegner man seg touch-metoden og blir raskere å skrive, men deretter må man utvikle språket, lære tegnsetting, setningsflyt og grammatikk. Så for å bli en kunstner, må man tilegne seg språket og gjøre det til sitt eget. Utvikle sin poesi, særegenheter og autensitet.

I fotografiet er det også som med andre frie yrker, man må lære seg The language of Photography. Franklin kom ikke nærmere inn på dette, men om vi ser på det grunnleggende i fotografiet kan vi sette opp noen punkter. Kanskje noen kan utfylle i kommentarfeltet?

  • Lys: En faktor som er svært avgjørende for et godt eller dårlig bilde. Kvaliteten på lyset, vinkelen, mengden og så videre er viktige faktorer. Ikke bare for å ha noe flatterende og fint i bildet, men for å sette stemning, for å framheve noe eller skyggelegge. Hardt lys, mykt lys, dramatisk lys, mye bestemmes i følelsen for lys. Her må man bare øve, se etter lysets kvalitet og hvordan man kan utnytte det. Å se på andre fotografer er viktig, og da kan man lære mye gjennom å se hvordan lyset er brukt. Å mor, gi meg solen! (Det siste var fra Henrik Ibsens roman «Et dukkehus»).
  • Tid og timing: Det avgjørende øyeblikk er en kjent faktor i fotografiet. Det er når noe skjer eller akkurat i det det skal til å skje, der man skjønner at noe i akkurat neste øyeblikk blir å skje, men det overlates litt til fantasien. Eller et bilde som er tatt rett etter noe har skjedd. Timing er viktig for hva man ønsker å uttrykke. Også tiden er viktig, er det morgen, midt på dagen eller på kvelden er viktig for bildet. Årstider også. Og for ikke å glemme lukkertiden. Lang lukkertid kan gi bildene et helt annet uttrykk enn en kort, og er en del av fotografiets poesi.
  • Estetikk: Komposisjon, farger, grafiske elementer er sentralt i de fleste bilder. Jeg kommer litt mer inn på dette senere.
  • Blikkfang: Bilder bør ofte ha et blikkfang, et fokalt senter som er kjernen i bildet, det som blikket ledes mot og som gjør at man ikke flakker blikket rundt uten å ha noe å stoppe opp på. Det kan være et ansikt, en gjenstand, en flekk eller hva som helst, men et subjekt er viktig i mange bilder.

Dette er altså litt tankespinn som oppsto etter Stuart Franklin holdt sitt foredrag og satte meg på begrepet The language of Photography. Om du har noen tanker rundt dette, skriv gjerne i kommentarfeltet.